Ons uniform

UNIFORM ZELF

Je komt ze tegen langs straten en pleinen, in bos en hei: een jolige bende jongeren onderweg van nerges naar overal. Aan het uniform merk je het eerst dat het om een groepje scouts en gidsen gaat. Met het dragen van het uniform toon je dat je lid bent van Scouts en Gidsen Vlaanderen en verwijs je naar de waarde van de beweging. Een uniform geeft aan leden en leiding de mogelijkheid om iets gemeenschappelijks te veruiterlijken. Het uniform bestaat uit een aantal eenvoudige stukken; het is speelkledij met plaats voor fantasie. "Bewegingskledij" is misschien een beter woord dan "uniform"; uitnodigendiger, creatiever, vriendelijker.

Voor kawellen, jonggivers, givers, jins en leiding:

• beige hemd + jaarkenteken/groepslintje/takkenteken
  • groene korte broek of rok
  • das en dasring

Eventueel ook (niet verplicht):

• groene trui
  • riem

Voor kapoenen:

• Das en dasring
  • Groene T-shirt of groene/bruine scoutspull + jaarkenteken en groepslintje

Eventueel ook (niet verplicht):

• beige hemd + andere kentekens

KENTEKENS OP UNIFORM

De verplichte kentekens:

• Jaarkenteken: Elk jaar hebben we een nieuw jaarkenteken, dit kenteken krijg je van je leiding bij het begin van het nieuwe jaar.
  • Beloftekenteken: Als tweedejaar-kawel leg je op kamp jouw scoutsbelofte af. Vanaf dan is een beloftekenteken uiteraard een must op je uniform. Na je belofte krijg je van je leiding een beloftekenteken.
  • Takkentekens: Takkentekens duiden aan tot welke tak je behoort. Ze dienen aangepast te worden indien je van tak verandert. Takkentekens kan je bij de leiding kopen voor € 0.60.
  • Groepslintje: We hebben ook een zwart groepslintje met ons groepsnummer binnen scouting en met onze groepsnaam op. Zeer belangrijk voor als er hemden verloren gaan of als we verdwaald zouden zijn. Daarom is dit ook zeker verplicht.

De niet-verplichte kentekens:

Kentekens die je niet kan krijgen bij de leiding, dien je aan te kopen in de scoutswinkel: Scouts

• Het internationale scoutskenteken.
  • Lintje België en Europa: We komen en Europa en meer bepaald uit België, daar zijn we fier op en dat mag gezien worden. Zo weten ze in het buitenland waar die rare Jins vandaan komen.
  • Vlaamse leeuw: Scouts en Gidsen Vlaanderen, we komen dus ook uit Vlaanderen en dat mogen de mensen ook weten.
  • Provincie schildje Vlaams-Brabant: Nog precieser behoren we tot de provincie Vlaams Brabant.
  • Patrouillelint: Op kamp wordt je tak onderverdeeld in patrouilles. In de aanloop van het kamp ontvangen zij dan hun patrouillelinten.

Mogen er nog andere kentekens op ons Uniform ? --> NEE !!!

!! Met onze groep zijn we tegen het kerstboomuniform met zoveel mogelijk badgkes, jaarkentekens van vorige jaren, alcoholstift, ... We houden het graag sober. Gelieve bijvoorbeeld je rug dus niet vol te plakken met jaarkentekens/takkentekens etc.

PLAATSING VAN DE KENTEKENS OP HET UNIFORM

Weet u niet waar u die tekens op het uniform dient te naaien? Kijk dan naar onderstaande afbeelding:

----------------------------------------

WAAR KAN U EEN UNIFORM EN KENTEKENS KOPEN?

1) Bij ons:

- Uniform: Bij ons kan je enkel tweedehandsuniformen (!) kopen (zowel hemd, broek/rok als trui), maar let op: we hebben niet alle maten! De prijs voor een tweedehands-hemd/broek/trui bedraagt 15 euro.

- Das en dasring: dit kan je enkel bij ons verkrijgen. Een das bedraagt 7.50 euro en een dasring 1.50 euro.

- Jaarkenteken, takkenteken en groepslintje: dit kan je enkel bij ons verkrijgen. Een jaarkenteken is gratis. Een takkenteken en groepslintje kosten elk 0.70 euro.

- Belofteteken: dit kan je enkel bij ons verkrijgen: tweedejaars-kawellen krijgen dit nadat ze hun belofte hebben afgelegd na het scoutskamp. Dit is gratis.

!! Indien u een van de bovenstaande zaken wilt kopen, gelieve dan een leid(st)er aan te spreken na het einde van elke scoutsactiviteit op zondag (dus om 17u voor kapoenen/kawellen of 18u voor oude takken)

2) Bij Hopper (scoutswinkel):

- Uniform: hemd, broek/rok

- Niet-verplichte kentekens (zie boven)

!! Ga naar deze link om online te shoppen in de Hopperwinkel(s)!

Nog vragen/opmerkingen? Richt u naar de groepsleiding (zie "CONTACT")